Зарубіжна література 11 клас


Образ Грегора Замзи: проблемність, метафоричність, символічність. Розкриття у творі світового буття як абсурдного. Особливості композиції, функції фантастики. 




Писати «Перевтілення» Кафка почав 17 листопада 1912 року. Спочатку замислена як коротка оповідка, що її Кафка мав намір написати за один присід, новела розросталася і була завершена тільки 7 грудня. Зміст її значною мірою заґрунтовано на автобіографічному матеріалі, зокрема взаємини «перевтіленого» Грегора Замзи із власною сім’єю з прискіпливою точністю відтворюють непрості стосунки, що склалися в Кафки з рідними, головним чином із батьком.

Словникова робота

ПЕРЕВТІЛЮВАТИСЯ – прибирати нового вигляду, образу; перевтілюватися на кого-небудь іншого.

АБСУРД – безглуздість, фантастика.

АЛЬТРУЇЗМ – безкорисливе піклування про блага інших і готовність жертвувати для інших особистими інтересами.

КОМІВОЯЖЕР – представник торгової фірми, який пропонує товари за зразками.

Метаморфоза — це приховане порівняння одного предмета чи явища з іншими завдяки їхній схожості.    

Новела "Перевтілення" - не казка про перетворення, не фантастичний твір. Це - притча, розгорнута метаморфоза, розгалужений символ.

Новела «Перевтілення» має ознаки різних літературних течій:

-         Романтизму («нетиповий герой у типових умовах», фантастичне перетворення);

-         Реалізму (елементи правдивого відтворення дійсності);

-         Модернізму (відкидання традиційних літературних форм);

-         Сюрреалізму (відтворення свідомого і підсвідомого у химерному, незвичайному сполученні);

-         Екзистенціалізму (відчуття втрати сенсу буття, трагізму, показ особистості у «граничній» ситуації).

- Експресіонізму (Експресіоністи проголошували єдиною реальністю суб’єктивний духовний світ людини.Часто темою експресіоністичних творів стає зображення внутрішнього стану „маленької людини” в період всіляких соціальних зрушень)

      Сюжет і композиція новели мають свої особливості. «Перевтілення» складається з трьох розділів, в кожному з яких вміщується певний  елемент сюжету. У першому – зав’язка твору (перевтілення Грегора), у другому – його кульмінація (вигнання Григора батьком), у третьому – розв’язка (смерть Грегора). 

-         

Гротескний образ головного героя – це образ-метафора, це пророцтво, передбачення того, що зробить з людиною технократичне століття й негуманне суспільство. Це алегорія: стан душі людини створює форму тіла і відповідно форма тіла людини відображає стан душі людини).


Перевтілення Грегора в комаху – яскрава метафора відчуження людини від усього світу. Втративши людську подобу, герой опинився за межами людського існування. Він автоматично був позбавлений права займати в суспільстві навіть найнижчий щабель, і навіть у своїй родині він не міг претендувати на будь-яке «людське» місце (з часу перевтілення Грегор постійно знаходився під замком у своїй кімнаті, не обідав із сім’єю за столом, не проводив час за розмовами із ріднею).


Завдання для самоперевірки

1. Кафка за життя не видав більшу частину творчого доробку, бо:

а) не встиг це зробити через хворобу і смерть;

б) ці твори залишились неза­вершеними;

в) його твори не цікавили видавців і читачів;

г) вважав творчість своєю особистою справою;

д) був надзвичайно вимогливим до написаного.

Оберіть два варіанти відповіді.

2. Кафку вважають представником:

а) реалізму;

б) експресіонізму;

в) імпресіонізму;

г) неоромантизму.

3. Провідною темою новели "Перевтілення" є:

а) самотність людини в жорстокому світі;

б) складність родинних сто­сунків;

в) перетворення Грегора на комаху.

4. Головним художнім конфліктом "Перевтілення" є зіткнення:
а) різних поколінь, батьків і дітей;
б) суперечності між работодавцем і
працівником;
в) людського і тваринного в душі людини;
г) слабкої незахи
шеної людини і ворожого їй світу.

5. У новелі "Перевтілення" перетворення людину на комаху- це:
а) безпідставне явище, фатальна несподіванка;

б) закономірність, спосіб самозахисту від зла;

в) прийом розкриття нікчемної сутності людини.

6. Сім'я Замз змальована як:
а) типова буржуазна сім'я;

б) модель нестабільного світу;

в) модель Австро-Угорської імперії.

7. Результатом перевтілення Грегора стало те, що:
а) він став гіршим, пробудилися його тваринні інстинкти;

б) поглибились і розвинулись кращі риси його особистості;

в) він залишився таким, як був.

8. Вплив перевтілення Грегора на його сім'ю полягав у:
а) зриванні з неї машкари благопристойності, людяності;

б) підтвердженні великої ролі родини в його житті;

в) руйнації родини, яка виживала завдяки його заробіткам.

          9. Думка про смерть Грегора-комахи як кращий вихід із ситуації вперше
виникає в:

а) самого Грегора;

б) батька;

в) матері;

г) сестри.

10. Фантастика у творах Кафки:
а) має на меті соціальний аналіз, пояснює дійсність;

б) контрастує з ре­альністю, протиставляє їй ідеал;

в) с невід'ємною частиною абсурдної алогічної дійсності.

11.У творах Кафки зло виступає як:
а) соціальне явище;

б) властивість окремих людей;

в) філософська кате­горія, антитеза добру;

г) складова світобудови, її основа.

         12. Зображення фантастичної події як чогось буденного свідчить про належність оповідання до художньої системи:

а) сюрреалізму;
б) модернізму;
в) магічного реалізму.



Немає коментарів:

Дописати коментар