Зарубіжна література 6-Д клас 12.10.2020
6-В клас 13.10.2020, 6-Б клас 13.10.2020
Езоп (VI ст. до н. є). Байки Езопа «Лисиця і виноград», «Вовк і Ягня», «Крук і лисиця», «Мурашки й Цикада»
Прочитати байки с.48-49
Езоп був досить цікавою і непересічною людиною, але вчені досі сперечаються, чи існував він взагалі, і чи дійсно байки, автором яких вважають його, написані ним. Але прийнято вважати, що він написав прозовою мовою 426 байок (або більше 400). Езопові вдалося, описуючи тварин та інших персонажів, підмітити і дотепно, в алегоричній формі висміяти поширені вади людей.
Прослухати байки
«Лисиця і виноград»
Запитання для самоконтролю
- Якою мовою написана байка? (Прозовою)
- Про що розповідається у байці? (Про
лисицю, яка не змогла дістати виноград, тому що він ріс зависоко для неї)
- Як лисиця заспокоювала себе? (Що
вона його не хоче, що він зелений і кислий)
- Над ким іронізує автор байки? (Над
людиною, яка відмовляється від поставленої мети)
- Зачитайте рядок, у якому розкривається ідея байки. (Так і в людей буває. Коли хто неспроможний досягти
чогось, посилається на обставини)
- А як ви поводитесь, зіткнувшись із труднощами?
- Дайте пораду людям, які зіштовхнулися з труднощами.
З часом на цю байку поглянули з іншого боку та вивели ще й іншу
мораль: коли дуже чогось хочеться, а отримати не можна, то, можливо, воно тобі
не таке вже й потрібне або не в тій якості, на яку сподіваєшся. Психологи взяли
цю байку як тренінг для уникнення розчарування від нездійсненних бажань.
«Мурашка і цикада»
Цикади –
родина комах ряду рівнокрилі з великими широко розставленими очами, зазвичай з
прозорим крилами. Цикади – досить великі комахи, які водяться майже в усіх
частинах світу. Вони живуть на деревах і
кущах, досить добре літають, скрекочуть або голосно співають в найгарячішу пору дня.
Питання для самоконтролю
- Які риси
уособлюють Мурашка та Цикада? (Мурашка —
старанність, працелюбність, поміркованість; Цикада — легковажність,
непередбачливість, несумлінність)
- Яка мораль
цієї байки? («Не слід зневажати нічого,
щоб згодом не довелося шкодувати».)
- Як ви її
розумієте? (Не можна у житті бути
безтурботними й не дбати про майбутнє)
-
Сформулюйте пораду Цикаді і самим собі. (Потрібно
працювати, навчатися, виконувати домашні завдання кожного дня, щоб мати щасливе
майбутнє)
Запишіть пораду до зошита.
Ця байка стала основою для написання
віршованої байки І.Крилова «Стрекоза и муравей», використав сюжет і Л.Глібов у
байці «Коник-стрибунець».
«Вовк і ягня»
Питання для самоконтролю
-
Про що розповідається в байці? (Про трагічну долю Ягняти, якого з’їв Вовк)
-
Де відбувається дія? (На березі річки)
-
Назвіть головних персонажів байки, чи є у байці
описи героїв? (Вовк і ягня. Описів героїв
немає. Це дає змогу зосередити увагу читачів на вчинках персонажів)
-
Як мова героїв допомагає розкрити їх характери? (Вовк сильний, він прискіпливо дошкуляє
бідному Ягняті. Шукає привід, аби звинуватити його. Ягня ж несміливе, воно
намагається виправдатися).
-
Як ви гадаєте, чи був привід для суперечки ? (Ні. Ягня не могло чинити погано, бо
взагалі стояло внизу. Вовкові хотілося їсти. І суперечка створена штучно).
-
Який фінал твору? (Трагічний)
-
Чим зумовлений трагізм? (Вчинок Вовка був несправедливим)
-
У чому мораль? (Засудження хижості, жорстокості, зажерливості, несправедливості, які
панують у суспільстві і до цього часу)
Сюжет байки дуже
популярний, його використовували байкарі всього світу, а саме Федр, Крилов.
Немає коментарів:
Дописати коментар