Досвід роботи (етика)



     
Тема досвіду
Про деякі аспекти формування  саногенного мислення  
Автор
Шепета Анжела Володимирівна – вчитель етики, світової літератури, російської мови закладу «НВК:ЗОШ І-ІІІ ст. - гімназія №6 Вінницької міської ради».
Сфера застосування
Заклад «НВК:ЗОШ І-ІІІ ст.-гімназія №6 Вінницької міської ради»
Актуальність
За М.Мольцом[1], саногенне мислення можна вважати позитивним мисленням.
Найбільш систематизовано і об'ємно проблема саногенного мислення розглянута Ю. М. Орловим. Він вважає, що основна роль саногенного мислення - це створення умов для самовдосконалення: згода  з самим собою і тими, хто нас оточує, усунення поганих звичок, керування  своїми емоціями.  Мислення, яке зменшує внутрішній конфлікт, напруженість, запобігає захворюванням, Ю. М. Орлов  пропонує називати саногенним (від лат. sanitas- здоров’я  і гр. gennyy – породжую) – тобто таким, що  породжує здоров'я.[2]
Різні люди оцінюють себе по-різному. Одні – позитивно, інші – негативно. Чим позитивніше уявлення людини про себе, тим краще в неї складається життя і навпаки.
Наукові концепції та теорії
Як  можна сформувати позитивне уявлення про себе? Максуелл Мольц рекомендує для цього використовувати саногенне  мислення. З  одного боку, змінювати позитивний образ власного „Я” під впливом вдалих вчинків, а з другого боку, не дати йому зруйнуватися в разі невдачі.
Я   погоджуюся   з  думкою    відомого      українського  філософа В.А. Малахова, що  в основі викладання  завжди лежить діалог учителя з учнем і самих учнів між собою. Метою таких занять насамперед має стати пошук і утвердження паростків  добра, які живуть у душі дитини. Одним із основних завдань учителя етики є пробудження в учнів інтересу  до особистого самовизначення, яке  від самого початку має бути  скероване на ціннісний  позитив, щоб саме у перспективі світла і добра дитина вчилася розуміти  свою присутність у світі.
А.І. Мовчун вважає, що на уроках етики учні повинні навчитися розв’язувати  педагогічні ситуації, виконувати  вправи, тести,  брати участь у рольових та ділових іграх. Педагогічні ситуації створюють умови для здійснення дитиною певного морального вибору, прийняття нею відповідного морального рішення .
Основна ідея
Моїм основним завданням як учителя етики є навчити дітей так, щоб вони не розгубилися в сучасному житті, допомогти їм повірити в себе, навчити сприймати успіхи і невдачі позитивно.
Технологія реалізації ідеї
   Як різновид активної моделі навчання  застосовую інтерактивні технології. Застосування інтерактивних технологій висуває певні вимоги до структури уроків, які за О.Пометун, складаються з таких етапів:
1. Вступна частина, яка складається з:
а) мотивації навчальної діяльності учнів (5% часу на уроці);
б)  оголошення теми та очікуваних результатів (не більше 5% часу).
2. Основна частина, яка поєднує:
а) надання необхідної інформації (10-15% часу);
б)  інтерактивні вправи - центральна частина уроку( 45-60% часу) .
3. Підсумки уроку, оцінювання результатів (до 20%).
Форми, методи, прийоми, засоби
Мотивація навчальної діяльності
Мета - сфокусувати увагу учнів на проблемі та викликати інтерес до обговорюваної теми. Для ефективної співпраці учня і вчителя на уроці необхідно з  самого початку створити умови для формування емоційного, позитивного настрою кожної дитини для  подальшої роботи.
З цією метою використовую прийоми, що створюють проблемні ситуації, викликають у дітей здивування, інтерес до змісту знань, процесу їх отримання, підкреслюють парадоксальність явищ і подій, налаштовують дітей на саногенне (позитивне) мислення  наприклад:  «Ромашка для нагадування», «Заходь - у нас цікаво», «Емоції», «Вгадай героя», «Компліменти».
Це   може бути й притча, легенда, психологічний тренінг, музичний момент, уривок з фільму, тест, розгляд ілюстрації  і ситуації до кожного  уроку з підручника «Етика 5 клас» О.Данилевської, О.Пометун тощо.
Оголошення теми й очікуваних навчальних результатів  Мета - забезпечити розуміння учнями змісту їхньої діяльності, тобто того, чого вони повинні досягти на уроці, чого від них чекає вчитель, тому пропоную учням сформулювати тему і мету уроку, оголосити  очікувані результати за записом на дошці або в підручнику;  нагадую учням, що наприкінці уроку будемо перевіряти, чи досягли запланованих результатів. На цьому етапі  уроку використовую вправи: «Дерево пізнання», «Скринька очікувань», «Валіза сподівань».
Надання необхідної інформації  
Мета - дати учням достатньо інформації для того, щоб вони на її основі могли виконати практичні завдання за мінімально короткий час. Я вважаю, що досить ефективним є читання учнями по черзі (по кілька абзаців) «ланцюжком» і коментування прочитаного, читання в парах та  складання запитань, читання з позначками. Опановуванню учнями інформації допомагає мені використання  технічних засобів навчання, презентацій, які створюю сама, документальних фільмів.
Етичні поняття і терміни не завжди легко даються учням середньої ланки, тому під час їх визначення проводжу  різноманітні ігри,  розв’язування кросворду з ключовим словом,  складання сенканів, акровіршів.
Інтерактивна вправа - центральна частина заняття. ЇЇ метою є засвоєння навчального матеріалу, досягнення результатів уроку.
У цій частині уроку учні вчаться моделювати морально-етичні ситуації, пропонують шляхи їх розв’язання, пояснюють свій вибір, спираючись на етичні категорії, вчаться  прогнозувати не лише одну очікувану модель поведінки людини, а різні, аналізуючи ситуації з різних боків.  Шукають позитивні моменти  навіть у діях  негативних персонажів.
Використовую на уроках короткометражні фільми  з циклу «Єралаш», які у жартівливому плані  навчають правил  життя у суспільстві, аналізуємо твори, які вивчаємо на уроках світової літератури, оповідання В.Сухомлинського, притчі, бувальщини.
Метод «Прес» , «Мікрофон», «Залиши останнє слово за собою», використовую, коли потрібно  висловловити власну ідею, думку, порівняти її  з іншими. Якщо мені  потрібно колективно виробити якісь правила, рекомендації, тоді використовую метод «мозкового штурму», «коло ідей» .  Для швидкої взаємодії використовую роботу в малих групах, частіше в парах.
Підбиття підсумків (рефлексія) уроку – дуже важливий етап інтерактивного заняття. Під рефлексією розуміють самоаналіз роздуми про те, що людина знає, відчуває, про що думає. На цьому етапі уроку в залежності від тем  використовую  такі вправи: «Дерево добра»,  «Карусель вражень», «Букет настрою», «Сонечко настрою», «Дерево вражень», «Сигнальні картки» тощо.
Вважаю, що оцінювання на уроках етики має бути насамперед стимулюючим. Замість  балів роздаю учням  смайлики, посмішки, сердечка, які вони обмінють на бали.
Позакласна робота з предмету «Етика»
Як керівник морально-етичного центру, який працює за окремим виховним планом,  я разом зі своїми вихованцями працювала над проектом “Візьмімо гарні вчинки за правило”. Результатом нашої роботи став  посібник для учнів «Уроки ґречності», в якому розповіли, як поводити  себе в школі, громадських місцях, на вулиці і в дорозі, на вечорі танців тощо. Посібник  презентували учням школи.
Розпочали роботу з п’ятикласниками над проектом «Шануймо людей – і люди шануватимуть нас». Проведено серію  виховних заходів з тем «Як досягти успіху у спілкуванні», «Якими є правила життя в суспільстві», “Свято ввічливості...”, «Естафета толерантності».
Критерії ефективності
  • Сприяє застосуванню концепцій та навичок у справжніх життєвих ситуаціях;
  • надає дітям можливість висловлювати своє індивідуальне ставлення до речей та подій і навчає творчо підходити до вирішення проблем.
  • Розвиває навички ведення дослідницької роботи: спостереження, порівняння, спілкування, ведення записів, передбачення.
Наукові джерела
  • Філософський аспект: Малахов В.А.
  • Психологічний аспект: Орлов Ю.М., Мольц. М.
  • Педагогічний аспект: Мовчун А.І., Пометун О.І.,  
  • Шемшурін О.А.
Висновки
Людина з позитивним (саногенним) мисленням досить добре підготовлена до життєвих випробувань, зазвичай упевнено дивиться в майбутнє. Вона об’єктивно оцінює себе і свої можливості і, якщо помічає в собі відсутність якихось талантів, то не дуже засмучується, а просто переключається на ті сфери діяльності, в яких здібності її можуть розкритися краще. Це оптиміст, який завжди досягає поставленої мети. Він щиро вірить в успіх і тому налаштований на перемогу,  підсвідомість лише виконує закладену в неї програму. Саме таких людей повинна виховувати школа.

[1] Максуелл Мольц (Maxwell Maltz) (10.03.1899 - 07.04.1975) - американський пластичний хірург і письменник, автор книги «Я – це я, або як стати щасливим», який розробив психокібернетику, систему ідей, завдяки яким людина може поліпшити себе, що призведе до  успішного  та повноцінного життя.
[2] Юрій Михайлович Орлов (16.04.1928 - 11.09.2000) - відомий вчений-психолог, керував кафедрою клінічної психології Академії медичних наук  ім. І.М. Сєченова, де протягом 30 років розробляв і вдосконалював систему саногенного мислення.

Немає коментарів:

Дописати коментар